På Kolding Gymnasium introducerer vi en ny rytme i hverdagen: Fire almindelige dage og én dag til fordybelse, oplevelser og samarbejde uden for klasselokalet. Vi kalder det 4+1. Det giver dig mere fleksibilitet, bedre balance og mulighed for at lære på nye måder.
Hvad er 4+1?
Som elev på Kolding Gymnasium handler det ikke kun om at følge et fast skema. Det handler om at lære, tænke og udforske på flere måder. Med 4+1 får du fire almindelige dage og én særlig dag, hvor læringen skifter form. Nogle uger er det FokusDage med projekter, fordybelse og samarbejde på tværs af fag. Andre uger er det FlexDage hvor du planlægger din egen dag og tager ansvar for, hvordan du lærer bedst. 4+1 handler altså ikke om mindre skole, men om mere mening i din skolegang. Du skal selv tage ansvar, finde fokus og vokse som elev og som menneske.
Læs meget mere om 4+1 her på siden.
“Personligt synes jeg, at det er godt at kunne fordybe sig i ét emne og styre ens egen tid. Det gør, at skolelivet bliver mere interessant, mindre monotont og ensformigt. Det er noget nyt, og det motiverer og inspirerer.”
”Det er skønt at få en dag indimellem, hvor du kan få noget ro. Du skal stadig arbejde, men det er mere roligt. Det stopper det stressende.”
“En lang uge føltes kortere. Man venter ikke bare på fredag.”
“Det er gode dage, det giver frihed, det giver noget at se frem til i forhold til de almindelige dage.”
-
skaber balance mellem faglighed, frihed og fællesskabDu lærer effektivt, samtidig med at du har medbestemmelse over din tid og aktiviteter.
-
Understøtter trivsel og motivationFokus på din velvære og engagement sikrer, at læring opleves meningsfuld og virkelighedsnær.
-
Bygger på elevønsker og aktuel uddannelsesforskningEn evidensbaseret tilgang til moderne gymnasieundervisning.
-
Gør gymnasiet mere tidssvarende og meningsfuldtUndervisningen kobles til virkelige problemstillinger og moderne læringsformer.
-
Få en varieret skoleugeKombinationen af almindelig undervisning, fokus-og fleksdage gør læringen dynamisk og engagerende.
-
Styrker studieparathedDu opbygger kompetencer til selvstændigt arbejde og samarbejde.
Glæd jer til 4+1!
Fra viden til virkelighed
Vi ved, at du gerne vil have undervisning, der føles relevant og spændende, og hvor din viden kan bruges i praksis. Derfor vil hver anden onsdag være en FokusDag med projekter, ekskursioner og samarbejde med virksomheder, kulturinstitutioner og universiteter.
Det betyder, at du oplever, hvordan din viden faktisk kan bruges i virkeligheden. Du lærer ikke bare for at lære; du lærer for at bruge og gøre en forskel i verden. Du kan læse meget mere om FokusDage og se konkrete eksempler herunder.
fleksibilitet i hverdagen
De øvrige onsdage vil være FlexDage, hvor du har mulighed for selv at planlægge og styre din egen tid. Du kan fx knokle igennem mandag aften og bruge onsdag formiddag på træning, afleveringer eller noget helt tredje.
Flexdagene giver dig frihed med ansvar. Undervisningsaktiviteterne er asynkrone, og de skal altså ikke nødvendigvis laves om onsdagen. De vil indeholde forskellige aktiviteter, som du kan lave før og efter den almindelige undervisning. På den måde kan du på flexdagene både blive klar til at deltage i den kommende undervisning, og du samler op og repeterer dét, du allerede har lært.
Men FlexDagene er ikke fridage. Det er en chance for at vise, at du kan tage ansvar for din egen læring. Du skal aflevere et konkret produkt eller dokumentere dit arbejde – og der føres fravær, hvis du ikke gør det.
Samlet giver flexdagene dig balance i en travl hverdag – og det gør dig klar til studieliv og voksenliv efter Kolding Gymnasium. Du kan læse mere om FlexDagene og se eksempler på konkrete FlexDage her.
Vejen til 4+1
På KG har vi længe gået med en idé om at nytænke vores tilgang til undervisningen. De første skridt blev taget igennem et stort regionsstøttet trivselsprojekt, som vi startede i 2020, og i 2024 tog det for alvor fart, da vi formulerede skolens vision 2030.
Med den som udgangspunkt gik hele skolen elever som personale ind i et stort udviklingsarbejde, og det er idéer og ønsker fra dette arbejde, der har ført til udviklingen af 4+1. Elever, personale og forskning tilsagde mere fleksibilitet i hverdagen og mere virkelighedsnær undervisning, og det er netop indholdet af 4+1.
Vejen har ikke været snorlige men arbejdet har været grundigt. På stien her fortæller punkterne via små nedslag skolens vej til 4+1
”Det er fedt at kunne arbejde i sit eget tempo”
“4+1 gør at skolelivet bliver mere interessant, mindre monotont ”
“Det er sjovt at arbejde med sine venner uden for skolen. Det var hyggeligt samtidligt med at vi lærte noget.”
Bygget på forskning og virkelighed
Vores 4+1-model er bygget på viden og erfaring fra forskning i læring og trivsel hos gymnasieelever – samt på elevernes egne idéer til, hvordan gymnasiet kan blive mere balanceret. Undersøgelser peger på, at variation, fleksibilitet og mulighed for fordybelse styrker både motivation, læringsudbytte og trivsel. Mange elever efterspørger en skolehverdag med mere frihed, variation og tid til fordybelse – en uge, hvor der også er plads til livet uden for skolen. Forskningen viser samtidig, at vi lærer bedst, når undervisningen giver mening, og når vi får mulighed for at tage ansvar og arbejde på vores egen måde.
Det er netop det, 4+1 handler om: en ny rytme i hverdagen, hvor læring, trivsel og frihed går hånd i hånd.
Frequently Asked Questions
FAQ
Her har vi samlet svarene på nogle af de spørgsmål, vi oftest møder.
Her har vi samlet svarene på nogle af de spørgsmål, vi oftest møder.
4+1 er en ny struktur i skoleugen, hvor eleverne har fire almindelige skoledage og én dag, hvor undervisningen foregår på en anden måde. Denne dag skifter mellem FokusDage og FlexDage. Med 4+1 får eleverne bedre mulighed for fordybelse, virkelighedsnær undervisning og større fleksibilitet i hverdagen.
Vi har spurgt vores elever, hvordan fremtidens gymnasium skal se ud. De ønsker mere fleksibilitet og undervisning, der er tæt koblet til virkeligheden. Forskning peger på det samme: variation, fordybelse og praksisnærhed styrker motivationen og elevernes læring. 4+1 giver plads til netop det.
FlexDage er onsdage, hvor eleverne arbejder selvstændigt med opgaver og aktiviteter. Arbejdet behøver ikke foregå på skolen – det kan laves derhjemme eller andre steder, og på det tidspunkt af dagen, der passer den enkelte elev bedst. FlexDagene giver eleverne frihed til at styre deres egen tid og mulighed for at lære på nye måder.
FokusDage er onsdage, hvor eleverne fordyber sig i et fagligt emne sammen med lærerne. Her er der tid til undersøgelser, ekskursioner og praksisnære aktiviteter – både på skolen og ude i virkeligheden. FokusDagene kan også involvere samarbejde med lokale virksomheder, kulturinstitutioner og uddannelsesinstitutioner, så eleverne møder fagligheden i praksis.
FlexDagene bygger på tillid og ansvar. Eleverne får frihed til selv at planlægge deres dag – men det betyder også, at de har et klart ansvar for at løse de opgaver, der hører til.
Aktiviteterne på FlexDagene kan have mange former, men fælles for dem alle er, at man altid kan se resultatet af arbejdet – fx i afleveringer, produkter eller forberedelse til undervisningen. Eleverne står altså stadig til ansvar for deres indsats, og de registreres med fravær, hvis de ikke lever op til de faglige krav.
Hvis en elev gentagne gange ikke lever op til aftalerne, skal eleven på FlexDagene møde op på skolens FlexCafé, hvor lærerne kan støtte og hjælpe.
Man kan sige, at 4+1 bygger på en form for kontrakt: frihed under ansvar. Når man vælger Kolding Gymnasium, forpligter man sig til at tage sin læring alvorligt – også uden for skolen.
Med FlexDagene arbejder eleverne aktivt på en ny måde. Mange oplever, at de får lettere ved at fordybe sig, tage initiativ og virkelig suge stoffet til sig, når de selv kan styre tempo og form.
FlexDagene giver også mulighed for at lave aktiviteter, som slet ikke er mulige i den almindelige undervisning – og det kan være motiverende.
Når eleverne har sat sig ind i stoffet, før de almindelige timer begynder, bliver undervisningen mere levende. Det frigiver tid til dialog, refleksion og faglig fordybelse.
Erfaringen viser, at eleverne lærer mere på denne måde, fordi de arbejder mere selvstændigt, er mere engagerede og får mere ud af fællesskabet i klassen – både fagligt og socialt.
Aktiviteterne på FlexDagene er ikke bare almindelige lektier. FlexDagene er en integreret del af undervisningen, hvor læreren giver tydelige instruktioner og læringsmål, og hvor der er mulighed for at lave noget andet, end man kan i klasserummet.
Hvis man har brug for hjælp eller sparring på FlexDagene, kan man bruge FlexCaféen. Den er åben på FlexDagene, hvor der sidder kompetente lærere klar til at støtte og hjælpe eleverne videre med opgaverne, hvis noget er svært.Skolen er selvfølgelig også åben for elever, der har lyst til at mødes i de vante omgivelser og arbejde sammen med andre.
Ja, selvfølgelig. Vi følger alle gældende regler. Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet kan op til 10 % af undervisningen omlægges til virtuel, asynkron undervisning.
FlexDagene ligger inden for den ramme – og er helt i tråd med lovgivningens formål om at skabe mere fleksible og varierede læringsformer.
Nej – 4+1 handler ikke om at sove længere, men om at lære smartere. FlexDagene kræver planlægning og selvstændighed, men til gengæld får du frihed til at strukturere din dag, så den passer til din rytme.
Nogle starter tidligt, andre senere – det vigtige er, at du tager ansvar for at få arbejdet gjort.