Skip to main content

Forløbsoverblik

Uge 50:          UE orienterer om studieretningsopgaven: forløbet, rammerne, vejledning, evaluering m.v. Udlevering af materiale.

Uge 48-51:     Flerfagligt forløb i studieretningsfagene skal senest være afsluttet i uge 1, men kan påbegyndes før uge 48, hvis det giver mening i fagene. Udfyldning af feed-forwardskema og refleksioner (skriftlige opgaver og lektier). En lektion ”Bliv klar til SRO” med en studieretningslærer (puljetime), hvor I arbejder med jeres refleksioner. Gennemgang af metoder i fagene på baggrund af kapitel 6 eller 7 eller 8 i ”Basal videnskabsteori” – dette kan også gøres i st-timen i uge 6.

Uge 51:         Senest tirsdag den 17/12 kl. 22.00 indsender I valg af område/emne i Lectio.

Uge 2:           Tirsdag 7/1-24 Biblioteksorientering

Uge 2:           Onsdag 8/1-24 uploader lærerne opgaveformuleringen i Lectio til eleverne. I skal selv lave forside med de relevante oplysninger.

Uge 3:           Mandag den 13/1 + tirsdag 14/1-24 er undervisningsfrie skrivedage med vejledning. Lærerne er til stede 1 blok hver dag.

                      Fredag den 17/1 er der lagt en St-time ind, hvor en af jeres lærere kan svare på de sidste spørgsmål.

Uge 4:           Mandag den 20/1 kl. 8.00 afleveres studieretningsopgaven i Lectio.I skal være opmærksomme på, at jeres SRO-opgaver automatisk bliver tjekket for snyd.

Uge 4-7:        Lærerne retter opgaverne og forbereder den interne evaluering.

Uge 6:           1 st-time til forberedelse af mundtligt oplæg med fokus på metoder og strukturen for det mundtlige oplæg

Uge 8:           Intern evaluering i SRO-opgaven. Der deltager 2 SRO-lærere pr elev. Evalueringen afvikles på 2 dage pr. klasse.

Uge 8:           St-time hvor feed-back nedskrives 

Tilbage til oversigt

Fag og område

Studieretningsopgaven i 2g skrives i 2 studieretningsfag, enten 2 A-niveaufag eller 1 A- og 1 B-niveaufag. Oversigten over de mulige fagkombinationer ser derfor således ud:

Klasse (studieretning)

Fagkombination

2a

Bi A + Ke B

2b

Ma A + Fy B

2c

Ma A + Sa A

2d

En A + Sa A

Studieretningsopgaven ligger i forlængelse af det flerfaglige forløb i studieretningsfagene. De 2-3 studieretningslærere vælger et emne, som alle studieretningsfag kan arbejde sammen om.

Lærerne sørger for, at der er et antal emner under det overordnede emne/område i det flerfaglige forløb, som I kan vælge at skrive SRO inden for. Inden for hver fagkombination skal der være min. 1 underemne.

I 3g må studieretningsprojektet gerne ligge i forlængelse af undervisningen i de indgående fag, men på en sådan måde, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra besvarelser, som tidligere er afleveret og rettet.

Tilbage til oversigt

Opgavebesvarelse

Opgaven besvares individuelt og skal have et omfang på 6-8 sider (forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, evt. bilag tæller ikke med).

Opgaven skal indeholde:

  • Forside (titel, navn, klasse, dato og evt. illustration)
  • Resumé
  • Indholdsfortegnelse
  • Indledning (med bl.a. præsentation af problemformulering)
  • Hoveddel: besvarelsen af problemformuleringen, emnebehandlingen
  • Konklusion
  • Noteapparat
  • Litteraturliste (primær litteratur, sekundær litteratur, artikler, bøger, internetsider)

Tilbage til oversigt

Den interne evaluering

Opgaverne læses og rettes af de to lærere, der skal have dig til intern evaluering. Det er klassens studieretningslærere.

De to lærere forbereder enkelte spørgsmål til opgaven, som de ønsker at få uddybet.

I skal til evalueringen holde et oplæg (6-8 minutter), der præsenterer:

  • centrale problemstillinger i opgaven
  • opgavens vigtigste konklusioner
  • analysearbejdet frem mod konklusionerne
  • overvejelser om
    • valg af materiale
    • arbejdsproces – hvordan har du arbejdet med stoffet?
    • metodiske forskelle og ligheder mellem fagene
    • Der skal i fremlæggelsen og dialogen indgå overvejelser over metoder og basal videnskabsteori, som er relevant i forbindelse med opgaven.

Efter den mundtlige fremlæggelse og dialogen giver lærerne en samlet fremadrettet evaluering, som du kan bruge i dit videre arbejde frem mod SRP.

Evalueringen fokuserer på den samlede præstation – både SRO og den mundtlige fremlæggelse, herunder:

    • hvorvidt, der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen
    • om du er formidlingsbevidst
    • konklusioner
    • faglige metoder
    • basale videnskabsteoretiske overvejelser
    • hvorvidt du behersker fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout

Der gives desuden en samlet karakter.

Den interne evaluering i SRO afvikles på to dage pr. klasse i uge 8.

Tilbage til oversigt

Hvordan er perioden med SRO?

  1. fase: SRO-forløbet
    • Materialer til opgaven gennemgås i timerne.
    • Hovedpointer fra materialerne bør kunne gengives
    • Valg af område/emne på baggrund af forløbet

  1. fase: Skriveperioden – mål med opgaven
    • Fokus på at besvare opgaveformuleringen
    • Fokus på formidling og sammenhæng mellem opgavens enkeltdele
    • Fokus på tydeligt fagligt samspil
    • Fokus på konkret metodeanvendelse på fagmateriale
    • Fokus på formalia

  1. fase: Forberedelse til den mundtlige prøve
    • Læs opgaven grundigt igennem
    • Lav et talepapir (skabelon udleveres)
    • Træn den mundtlige fremlæggelse, så du kan tale mellem 6 og 8 minutter

  1. fase: Den mundlige prøve
    • Mundtlig fremlæggelse i 6 til 8 minutter
    • Dialog om opgaven i små 10 minutter
    • Karakter og feed-forward
    • Uploadning af feed-forward i Lectio

Tilbage til oversigt

Videoeksempler

SRO mundtligt oplæg

SRO mundtligt oplæg

SRO mundtligt oplæg

SRO mundtligt oplæg